Scriere și Implementare Proiect

icon picker
DR 23 – Procesarea și marketingul produselor agricole pentru obținerea unor produse alimentare

Beneficiari eligibili:
Persoană fizică autorizată
Întreprindere individuală
Întreprindere familială
Societate în nume colectiv – SNC
Societate în comandită simplă – SCS
Societate pe acţiuni – SA
Societate în comandită pe acţiuni – SCA
Societate cu răspundere limitată – SRL
Cooperative agricole înfiinţate în baza Legii nr. 566/ 2004
Societăți cooperative înfiinţate în baza Legii nr. 1/2005 republicată, cu modificările și completările ulterioare)
Grup de producători (Ordonanța Guvernului nr. 37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole, cu completările și modificările ulterioare)
Valoarea finanțării:
maximum 10 milioane euro/proiect pentru proiectele de investiții de înființare în sectorul panificaţie*
maximum 3 milioane euro/proiect pentru celelalte tipuri de investiții.
*Sectorul de panificație- cuprinde produsele obținute în cadrul grupei 107 - Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase, cu clasele CAEN aferente 1071 - Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor şi a produselor proaspete de patiserie, 1072- Fabricarea biscuiţilor şi pişcoturilor; fabricarea prăjiturilor şi a produselor conservate de patiserie, 1073- Fabricarea macaroanelor, tăieţeilor, cuşcuşului şi altor produse făinoase similare.
ATENŢIE!
Pentru investiţiile care intră sub incidenţa ajutorului de stat regional se va aplica intensitatea conform Hărţii ajutoarelor regionale pentru perioada 2022-2027 cu completările şi modificările ulterioare, aplicabilă la data acordării ajutorului de stat, fără a se depăşi intensitatea permisă de Regulamentul PS/PAC nr. 2115/2021, menționată în secțiunea Condiții de eligibilitate (EG8) .
ATENȚIE!
La cofinanţarea publică acordată în procentele menţionate mai sus se adaugă contribuţia privată a solicitantului.
Cheltuieli eligibile:
Cheltuieli aferente investiţiilor corporale/, dupa cum urmează:
1.Înfiinţarea/dezvoltarea de capacităţi de procesare a produselor agricole (extinderea capacităţii de producţie, diversificarea activităţii, diversificarea producţiei, schimbare fundamentală);
Construcţia de clădiri, instalații, utilaje şi echipamente identificate ca necesare prin Studiul de fezabilitate/Cererea de finanțare, extinderea, modernizarea și dotarea clădirilor unităților de procesare, infrastructură internă şi utilităţi, precum şi branşamente şi racorduri necesare proiectelor, sisteme supraveghere video pentru activitatea propusă prin proiect etc
Cheltuieli pentru asigurarea respectării condițiilor de igienă și a fluxului tehnologic, precum spațiile destinate personalului de producție: laboratoare, vestiare tip filtru pentru muncitori, spațiu pentru servirea mesei,etc;
2.Înfiinţarea/dezvoltarea de capacităţi de condiţionare, depozitare a materiei prime procesate/produsului finit rezultat din procesare, ca o componentă secundară a proiectului;
Construcţia de clădiri, instalații, utilaje şi echipamente identificate ca necesare prin Studiul de fezabilitate/Cererea de finanțare, extinderea, modernizarea și dotarea clădirilor unităților de condiționare, depozitare a materiei prime procesate/produsului finit rezultat din procesare, ca o componentă secundară a proiectului; ;
Cheltuieli generate de investițiile privind infrastructura internă şi utilităţile aferente capacităților de condiționare, depozitare, precum şi branşamente şi racorduri necesare;
Atenție! În situația în care prin proiect sunt vizate investiții destinate etapelor unui proces tehnologic (în funcție de specificul activității), aceste investiții trebuie să deservească, exclusiv, obținerii unui produs neagricol.
3.Înfiinţarea/dezvoltarea componentei de comercializare/marketing, ca o componentă secundară a proiectului;
Achiziţionarea, inclusiv în leasing de utilaje noi, instalaţii, echipamente şi mijloace de transport compacte, specializate;
Vor fi considerate cheltuieli eligibile, mijloacele de transport specializate care transportă numai un anumit tip de materii prime/ mărfuri adecvate activității eligibile descrise în proiect, următoarele:
autocisterne, cisterne;
autoizoterme (prevăzute cu izolație termică a pereților, dar fără agregat frigorific, fiind folosite pentru transportul mărfurilor alimentare);
autoizoterme cu frig (transport produse perisabile sau cu temperaturi controlate);
remorci și semiremorci specializate;
rulote și autorulote alimentare.
Cheltuielile cu orice alt mijloc de transport sunt considerate neeligibile.
Cheltuieli aferente marketingului produselor obținute (ex. echipamente pentru etichetarea, ambalarea produselor);
Cheltuieli aferente comercializării produselor:
magazine proprii (magazinele societății/formei asociative) în aceeași locație /locație diferită de locația unității de procesare, magazin on-line, rulote /autorulote/ automate alimentare.
În magazinele proprii pot fi comercializate atât produse proprii (majoritar cantitativ), cât și produse ale terților obținute ca urmare a prestării de servicii pe aceeași linie de procesare sau alte tipuri de produse agroalimentare care nu fac obiectul proiectului.
Vor fi eligibile investițiile necesare comercializării produselor proprii și a produselor similare ale terților/membrilor formei asociative obținute pe aceeași linie de procesareexistentă/vizată prin proiect de către solicitant.
Nu sunt eligibile cheltuielile aferente investițiilor legate de comercializarea acelor produse agroalimentare care nu sunt obținute în urma procesării vizate ca investiții prin proiect.
4. Investiții care contribuie la reducerea emisiilor de GES, ca parte componentă secundară a proiectului de investiții,; Cheltuieli legate de eficiența energetică a clădirilor (ex. materiale constructive care permit îmbunătățirea eficienței energetice, izolare termică, echipamente recuperare energie termică etc) în care se desfășoară o activitate eligibilă în cadrul intervenției, în condițiile în care investiția nu poate exista de sine stătător și se înscrie în definiția investiției inițiale conform Reg. GBER.
5. Investiții legate de utilizarea soluțiilor digitale în condiționare, procesare, marketing și management, necesare pentru desfășurarea activității vizate prin proiect.
Cheltuieli generate de investițiile în soluții digitale pentru condiționare, depozitare, procesare, marketing și management de ex. sisteme de tip Internet of Things, inclusiv pentru soluții de automatizare de tip Robotic Process Automation* sau pentru soluții de tip blockchain sau de securitate informatică ;
* conectare cântare digitale cu sisteme de gestiune, recepţie materii prime, monitorizare consum după reţete,conectarea şi automatizarea echipamentelor / instalaţiilor / senzorilor cu sistemele de gestiune.
Cheltuieli generate de investițiile în active necorporale
Cheltuielile eligibile referitoare la investiţiile iniţiale sau o investiție inițială în favoarea unei noi
activități economice în active necorporale, identificate ca necesare prin Studiul de fezabilitate/Cererea de finanțare, se referă la următoarele:
organizarea şi implementarea sistemelor de management al calităţii şi de siguranţă alimentară, dacă sunt în legătură cu investiţiile corporale ale proiectului;
achiziționarea de tehnologii (know‐how), patente şi licenţe pentru pregătirea implementării proiectului;
achiziţionarea de software, identificat ca necesar în documentația tehnico-economică a proiectului,
Cheltuieli aferente marketing-ului produselor neagricole obținute, în limita a max. 5% din valoarea eligibilă a proiectului, dar nu mai mult de 100.000 euro sunt:
înființarea unui site pentru promovarea și comercializarea propriilor produse neagricole;
etichetarea (crearea conceptului);
creare de marcă înregistrată/ brand.
Activele necorporale, sunt eligibile, daca îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
să fie utilizate exclusiv în cadrul unității care beneficiază de ajutor de stat, pentru activitatea care a beneficiat de finanțare;
să fie considerate imobilizări amortizabile;
să fie achiziţionate de la terţi care nu au legături cu cumpărătorul, în condiţii de piaţă, fără ca achizitorul să fie în măsură să îşi exercite controlul, în sensul art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 139/ 2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE) privind concentrările economice];
respecta procedura de achiziții și principiul rezonabilității prețurilor prin raportare la baza de date elaborată de AFIR și aprobată prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
Atenție! Costurile activelor necorporale , pentru toate tipurile de intreprinderi, sunt eligibile numai până la un plafon de 20% din costurile totale eligibile ale investiției inițiale pe DR 23.
Atenție!
Activele corporale şi necorporale prevăzute în prezentul ghid, aferente investiţiei iniţiale sau pentru o investiție inițială în favoarea unei noi activități economice, trebuie să fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului. Investiția trebuie menținută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puțin cinci ani de la data efectuării ultimei plăți.
Această condiție nu împiedică înlocuirea unei instalații sau a unui echipament care a devenit depășit sau a fost distrus în această perioadă, cu condiția ca activitatea economică să fie menținută în regiunea de dezvoltare în cauză pentru perioada minimă relevantă.
De asemenea, în cazul solicitanților neplătitori de TVA, în temeiul legislaţiei naţionale privind
TVA, sunt cheltuieli eligibile valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile purtătoare de TVA diverse
În vederea asigurării rezonabilității preţurilor trebuie îndeplinite următoarele condiții:
a) încadrarea în limitele de preţuri din Baza de Date cu Prețuri de Referință aplicabilă utilizată pentru evaluarea proiectelor cofinanțate din FEADR PS 2023 - 2027 disponibilă pe pagina de internet a AFIR www.afir.ro, pentru bunurile care se regăsesc în BDPR;
b) prezentarea a două oferte pentru bunuri şi servicii a caror valoare este mai mare de 15 000 Euro şi o ofertă pentru bunuri şi servicii a caror valoare este mai mică sau egală cu 15 000 Euro sau, în cazul bunurilor, printscreen–uri de pe site–urile furnizorilor de bunuri cuprinzând informții despre furnizor, bunul ofertat, caracteristicile minimale, prețul și data la care este valabil prețul afișat.
c) Prezentarea în cadrul Studiului de Fezabilitate a declaraţiei proiectantului semnată și ștampilată privind sursa de prețuri pentru lucrările prevăzute în proiect.
Cheltuieli neeligibile:
Cheltuielile neeligibile generale (menționate în PS secțiunea 4.7 „Elemente comune pentru tipurile de intervenții pentru dezvoltarea rurală” din PS), prevăzute la art. 73 din Reg UE 2021/ 2115.
Cheltuieli cu achiziționarea de bunuri și echipamente second hand;
Cheltuieli efectuate înainte de depunerea solicitării de sprijin și înainte de semnarea contractului de finanțare a proiectului;
cheltuielile cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal și pentru transport persoane
Cheltuielile cu investitiile ce fac obiectul dublei finanțări care vizează aceleași costuri eligibile cu cele din alte fonduri europene sau/și naționale;
Taxa pe valoarea adaugată, cu excepția cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislației naționale privind tva sau eligibilă conform prevederilor specifice pentru instrumente financiare;
În cazul contractelor de leasing, celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanțare a dobânzilor, cheltuielile generale și cheltuielile de asigurare.
Cheltuieli neeligibile specifice:
cheltuieli privind costurile generale ale proiectului* (cheltuieli pentru consultanță, proiectare, monitorizare și management, inclusiv onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, taxele pentru eliberarea certificatelor, precum şi cele privind obţinerea avizelor şi autorizaţiilor necesare implementării proiectelor, prevăzute în legislaţia naţională);
achiziţia de clădiri;
achiziţia de terenuri;
construcţia şi modernizarea locuinţei;
cheltuielile cu spaţiile ce deservesc activitatea generală a unităţii: birouri administrative, săli de şedinţe, săli de protocol, spaţii de cazare, etc;
cheltuieli care exced domeniul de aplicabilitate ale art. 14 din Reg. UE nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
Aici poti vedea schema de finantare integrala
Want to print your doc?
This is not the way.
Try clicking the ⋯ next to your doc name or using a keyboard shortcut (
CtrlP
) instead.