Calendarul estimativ pentru lansare:
Începerea depunerii proiectelor: 1 septembrie 2025 Închiderea apelului: 31 octombrie 2025 Solicitanți eligibili
Microîntreprinderile din Regiunea de Dezvoltare Sud-Est (Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea), din mediul urban, cu sediul social sau punct de lucru înregistrat fiscal în mediul urban, cu excepția teritoriului acoperit de Instrumentul Teritorial Integrat Delta Dunării.
Să fie societăți constituite în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale sau societăți cooperative constituite în baza Legii nr. 1/2005 privind organizara și funcționarea cooperației sau asociaţii şi fundaţii, care funcţionează în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare. Solicitantul se încadrează în categoria microîntreprinderilor conform prevederilor Anexei I la Regulamentul (UE) nr. 2014/651. Microîntreprinderea este o întreprindere care are mai puțin de 10 angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 2 milioane EUR. Calitatea trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare (pe parcursul întregii perioade de verificare și contractare). Beneficiarul a înregistrat un număr mediu de salariaţi de cel puţin 1 în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanţare şi menţine numărul mediu de salariaţi cel puţin la nivelul înregistrat în exerciţiul financiar anterior depunerii cererii de finanţare pe tot parcursul perioadelor de evaluare, selecţie, contractare, implementare, precum şi pe perioada de sustenabilitate a investiţiei, respectiv 3 ani de la plata finală în cadrul contractului de finanţare. Solicitantul de finanțare a desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral anterior depunerii cererii de finanțare. O întreprindere care depune aplicația de finanţare în cursul anului 2024 trebuie să fi fost înființată cel mai târziu la 3 ianuarie 20223 (prima zi lucrătoare din anul 2023); Solicitantul a înregistrat profit din exploatare în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare (Profitexploatare>0). Referitor la Codul CAEN: este autorizat până la finalizarea implementării. Solicitantul de finanțare deține un drept real asupra locației de implementare a proiectului. Solicitantul NU desfășoară activități cu produse/servicii cu caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc (producție, construcție, distribuție, prelucrare, comerț sau software conex), precum și cele care contravin ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare; Și firmele care desfășoară activități de jocuri de noroc/ comerț sexual sunt excluse de la finanțare chiar dacă solicită sprijin pentru un alt cod CAEN și asigură o separare a activităților respective, de exemplu printr-o evidență contabilită separată. Solicitantul va declara la depunerea cererii de finanțare și va demonstra respectarea obligaţiilor pentru implementarea principiului „Do No Significant Harm” (DNSH) (A nu prejudicia în mod semnificativ mediul) pe toată perioada de implementare a proiectului. Valoarea finanțării
Valoare minima – 20.000 euro
Valoare maxima – 200.000 euro
Cuantumul finanțării acordate și rata de cofinantare
Rata finantarii: 90% din valoarea cheltuielilor eligible
Rata cofinantare: 10% din valoarea cheltuielilor eligibile
Activități eligibile
Construirea/modernizarea și extinderea de infrastructuri, inclusiv asigurarea utilităților generale aferente, respectiv alimentare cu apă, canalizare, agent termic, energie electrică, PSI; Prin infrastructuri se înțelege imobil definit conform Legii nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicității imobiliare, (republicată) cu modificările și completările ulterioare. Dotare cu active corporale, de exemplu: echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe; Referitor la dotările pentru echipamentele specifice pentru persoanele cu dizabilități, solicitantul trebuie să prezinte o analiză/fundamentare cu privire la justificarea necesității achiziționării acestora. Această analiză trebuie să cuprindă și o modalitate de utilizare efectivă a acestor echipamente de către solicitant în cadrul activităților propuse prin proiect și se va monitoriza în perioada de implementare/sustenabilitate. În cazul în care nu se va considera justificată necesitatea, în procesul de evaluare se va solicita încadrarea în categoria cheltuielilor neeligibile și nu se va puncta la criteriul respectiv. Dotare cu instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile, alternative de energie, în cazul în care acestea sunt destinate strict utilizării pentru investiția finanțată, de ex: stații de încărcare, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, etc. Dotare cu active necorporale, exclusiv legate de funcționarea mijloacelor fixe care se achiziționează în vederea desfășurării activității finanțate: programe informatice, utilizarea IT și a proprietății intelectuale: brevete, licențe, mărci comerciale, inclusiv elemente care conduc la digitalizarea exclusivă a activității legată de codul CAEN pentru care se solicită finanțare. Activități dedicate extinderii piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite, precum și participarea la principalele canale și platforme de internaționalizare, inclusiv dezvoltarea de activități de marketing generate de codul CAEN finanțat, prin participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern, în afara României, la târguri, expoziții. Activități din domeniul economiei circulare; soluții pentru recuperarea și reutilizarea materiilor prime, materialelor și produselor prin reintroducerea în procesul principal de fabricație sau prin crearea de noi produse/servicii, pentru dezvoltarea de noi activități economice necesare integrării în lanțurile valorice; Activități legate de utilizarea de: - simbioză industrială;
- promovarea amprentei de mediu a produsului/organizarea studiilor privind amprenta de carbon;
- sprijinirea designului produsului pentru durabilitate, reparabilitate, reutilizare, upgradabilitate și reciclare.
Activităţile propuse prin proiect, trebuie să vizeze un singur domeniu de activitate (clasă CAEN) care constituie obiectul proiectului. Codul CAEN pentru care se solicită finanțare poate fi principal sau secundar.
Cheltuieli eligibile
Costurile directe sunt acele cheltuieli efectuate strict pentru investiția propusă prin proiect și care, la finalul implementării proiectului se reflectă/transpun în obiectivul investițional propus prin proiect. Structura costurilor directe este următoarea:
1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului au în vedere următoarele categorii:
a. amenajarea terenului - include cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului care constau în demolări, demontări, dezafectări, defrişări, evacuări materiale rezultate, devieri rețele de utilități din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje, epuizmente - exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază - devieri de cursuri de apă.
b. amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială - se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci, reamenajare spaţii verzi, lucrări/acţiuni pentru protecţia mediului.
2. Cheltuielile pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului - Se includ cheltuielile aferente lucrărilor pentru asigurarea cu utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie, care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi, precum:
a) alimentare cu apă;
b) canalizare;
c) agent termic;
d) energie electrică;
e) telecomunicaţii, etc.
3. Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică (doar pentru proiectele care vizeaza lucrari care se supun autorizarii) - cheltuielile directe din cadrul capitolului 3 din devizul general sunt eligibile în limita a 7% din valoarea eligibilă a investiției de bază, respectiv capitolul 4 din devizul general
- Studii (studii de teren, raport privind impactul asupra mediului, alte studii specifice)
- Documentații-suport și cheltuieli pentru obținerea de avize, acorduri și autorizații
- Expertizare tehnică
- Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor
- Proiectare (temă de proiectare, studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate/ documentație de avizare a lucrărilor de intervenții și deviz general, documentații tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/ acordurilor/ autorizațiilor, verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, proiect tehnic și detalii de execuție)
- Asistență tehnică (asistență tehnică din partea proiectantului, dirigenție de șantier, coordonator în materie de securitate și sănătate.
4. Cheltuieli pentru investiţia de bază:
- Construcții și instalații - cheltuieli aferente activităţilor de construcție/ modernizare și extindere a spațiului de producție/servicii ale microîntreprinderilor, respectiv cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie: clădiri, construcţii speciale, instalaţii aferente construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului;
- Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj - Se cuprind cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale;
- Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care nu necesită montaj și echipamente de transport - Se includ cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor de transport tehnologic;
- Montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale - Se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora;
- Dotări - Achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, care se regăsesc în Subgrupa 2.1 „Echipamente tehnologice - mașini, utilaje și instalații de lucru)”, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6 Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat, cu excepția Subclaselor 2.3.6.3.3, 2.3.6.6, 2.3.6.6.1, 2.3.6.7, 2.3.6.8, 2.3.6.8.1, Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările și completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare.
- Dotari - instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile, alternative de energie, în cazul în care acestea sunt destinate strict utilizării pentru investiția finanțată, de ex: stații de încărcare, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, etc.
În conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/1058 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune, art. 7 punctul (h), sunt excluse de la finanțare investițiile legate de producția, prelucrarea, transportul, distribuția, stocarea sau arderea combustibililor fosili. În acest sens nu sunt eligibile echipamentele/ utilajele/ instalațiile de lucru sau orice alt activ corporal care funcționează prin arderea combustibililor fosili (inclusiv biocombustibili), fiind eligibile doar cele care sunt alimentate exclusiv electric.
Echipamentele mobile trebuie să fie înregistrate fiscal la sediul social/punctul de lucru înregistrat fiscal unde va fi implementat proiectul în Regiunea Sud-Est.
5. Cheltuieli cu active necorporale - Se cuprind cheltuielile cu achiziţionarea activelor necorporale exclusiv legate de funcționarea mijloacelor fixe care se achiziționează în vederea desfășurării activității finanțate: programe informatice, utilizarea IT și a proprietății intelectuale: brevete, licențe, mărci comerciale, inclusiv elemente care conduc la digitalizarea doar a activității legată de codul CAEN pentru care se solicită finanțare.
6. Cheltuieli pentru organizarea de șantier si conexe organizarii de santier - Se cuprind lucrările de construcții și instalații aferente organizării de șantier si conexe acesteia.
7. Cheltuieli diverse și neprevăzute - se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative și doar în limita a 10% din valoarea eligibilă a cheltuielilor pentru investitia de baza.
8. Cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice economiei circulare - Se cuprind cheltuieli pentru achiziționarea de instalații/echipamente specifice pentru activități din domeniul economiei circulare sau activități de dezvoltare de noi lanțuri de aprovizionare ecologice; Cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice recuperarii și reutilizarii materiilor prime, materialelor și produselor prin reintroducerea în procesul principal de fabricație sau prin crearea de noi produse/servicii, pentru dezvoltarea de noi activități economice necesare integrării în lanțurile valorice.
9. Cheltuieli pentru simbioză industrială.
10. Cheltuieli pentru promovarea amprentei de mediu a produsului/ organizarea studiilor privind amprenta de carbon.
11. Cheltuieli pentru sprijinirea designului produsului pentru durabilitate, reparabilitate, reutilizare, upgradabilitate și reciclare.
12. Cheltuieli pentru activități de marketing și internaționalizare - Se cuprind cheltuieli pentru extinderea piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite, precum și participarea la principalele canale și platforme de internaționalizare, inclusive dezvoltarea de activități de marketing generate de codul CAEN finanțat, prin participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern, în afara României, la târguri, expoziții:
a) taxa de participare;
b) taxa de închiriere a stand-ului, maximum 2 delegați;
d) transportul și depozitarea mostrelor şi materialelor promoționale;
e) servicii de marketing.
Cheltuielile eligibile, privind taxa de participare și taxa de închiriere a stand-ului, trebuie efectuate de către beneficiari în relația directă, fără intermediari, cu organizatorii acestor târguri, expoziții.
13. Taxa pe valoare adaugată nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile, în condițiile prevăzute de H.G. nr.873/2022, dacă aceasta este nedecuctibilă potrivit legii.
În conformitate cu prevederile art. 9 alin.(1) din HG 873/2022, cheltuiala cu TVA aferentă cheltuielilor eligibile este eligibilă dacă nu a fost sau nu va fi solicitată la rambursare conform legislației naționale în domeniul fiscal pentru operațiunile al căror cost total este mai mic de 5.000.000 EUR (inclusiv TVA) și dacă nu este finanţată şi din alte fonduri publice.
TVA declarată în cadrul operațiunii a fi eligibilă pentru finanțare din fonduri europene, nu a fost și nu va fi solicitată la rambursare conform legislației naționale în domeniul fiscal, pentru a respecta prevederile Regulamentului (UE, Euratom)2018/1046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr.1296/2013, (UE) nr.1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr.1304/2013, (UE) nr.1309/2013, (UE) nr.1316/2013, (UE) nr.223/2014, (UE) nr.283/2014 și a Deciziei nr.541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește evitarea dublei-finanțări.
14. Cheltuieli pentru cote:
a) cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculate potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată;
b) cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculate potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor-CSC, în aplicarea prevederilor Legii nr. 215/1997 privind Casa Socială a Constructorilor.
15. Cheltuieli aferente marjei de buget și pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț pentru proiecte cu lucrări
(a) Cheltuieli aferente marjei de buget (linia 7.1 din devizul general) - sunt eligibile în limita a 10% din valoarea eligibilă a capitolelor din devizul general (1.2+ 1.3 + 1.4 + 2 + 3.1 + 3.2 + 3.3 + 3.4 + 3.5 + 3.8 + 4 + 5);
(b) Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț (linia 7.2 din devizul general) - sunt eligibile în limita a 5 % din valoarea cheltuielilor eligibile cuprinse la capitolelor 1, 2 și 4 din bugetul proiectului.
Modificarea devizului general, prin includerea liniilor aferente capitolului 7, se va face in conformitate cu prevederile art II din Hotararea nr. 1116/2023.
Costurile indirecte, prin opoziție cu costurile directe, sunt toate acele cheltuieli care nu se încadrează în categoria costurilor directe și care sprijină transversal implementarea proiectului, iar la finalul implementării, nu se reflectă în mod direct în obiectivul investițional. Pentru calculul costurilor indirecte se va avea în vedere aplicarea unei rate forfetare la costurilor directe eligibile, in conformitate cu art. 54, lit. (a) din RegulamentuL (UE) 2021/1060. Astfel, in cadrul PR SE 2021-2027, costurile indirecte vor reprezenta maximum 5% din costurile directe eligibile. Structura costurilor indirecte este următoarea:
1. Cheltuieli pentru consultanță si management de proiect - Consultanța/Managementul de proiect pentru obiectivul de investiții:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finantare si a tuturor studiilor necesare intocmirii acesteia; sunt eligibile inclusiv cheltuielile efectuate între 01.01.2021 și data depunerii proiectului.
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului execuţiei investiţiei;
c) serviciile de consultanţă/asistenţă juridică în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul; Sunt eligibile inclusiv cheltuielile efectuate între 01.01.2021 și data depunerii proiectului.
2. Cheltuielile pentru publicitate și informare - Cheltuieli necesare pentru realizarea activităților de comunicare și vizibilitate detaliate în Manualul de identitate vizuală pentru beneficiari, obligatorii în conformitate cu prevederile contractului de finanţare;
3. Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern.
AM PR SE va calcula costurile indirecte prin aplicarea unei rate forfetare de maximum 5% la costurilor directe eligibile.
Formula de calcul a costurilor indirecte este: Co ind = Co dir * Rforfetară (5%)
Co ind = costurile indirecte
Co dir = costurile directe
Rforfetară (%) = rata forfetară
Limitele procetuale prevăzute pentru anumite categorii de cheltuieli se aplică la valoarea cheltuielilor incluse în Bugetul proiectului (Anexa 10) la data semnării contractului de finanţare.
Utilizarea opțiunilor simplificate în materie de costuri reprezintă o simplificare a modului de rambursare a cheltuielilor în relația AM PR SE- beneficiari și nu va exonera beneficiarii de respectarea obligațiilor legale în vigoare.
Cheltuieli neeligibile
a) categoriile de cheltuieli neeligibile menționate la art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021—2027 prin Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European Plus, Fondul de Coeziune și Fondul pentru o Tranziție Justă;
b)orice cheltuieli suportate înainte de 01.01.2021 conform prevederilor art. 63, alin (2) din Regulamentul (UE) nr. 2021/1060;
c) cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1058;
d) cheltuieli pentru achiziționarea echipamentelor/ utilajelor/ instalațiilor de lucru sau pentru orice alt activ corporal care funcționează prin arderea combustibililor fosili (inclusiv biocombustibili), fiind eligibile doar cele care sunt alimentate exclusiv electric.
e) cheltuielile realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența prevederilor art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 2021/1060;
f) cheltuielile aferente operațiunilor care fac obiectul uneia dintre situațiile prevăzute la art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, care afectează caracterul durabil al operațiunilor, devin neeligibile, proporțional cu perioada de neconformitate;
g) cheltuielile pentru achiziţionarea de imobile (teren/clădire);
h) cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar;
i) costuri operaţionale, de funcționare, de testare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;
j) costuri administrative: salariile personalului general de administrație; chiriile și reparații ale imobilizărilor de interes general în administrație; energie, combustibil și alte consumuri similare; cheltuieli administrative gospodărești;
k) alte cheltuieli generale de administrație;
l) cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate și dobânzi aferente creditelor;
m) contribuția în natură;
n) amortizarea;
o) leasingul;
p) cheltuieli pentru lucrări de întreținere/reparare/mentenanță;
q)costurile lucrărilor de construcție/extindere pentru spații destinate exclusiv desfășurării activităților administrative: birouri, săli de conferințe/ședințe, spații pentru relaxarea angajaților, săli de mese, spații de cazare;
r) costurile aferente investițiilor în active necorporale destinate întregii activități a solicitantului de finanțare;
s) costurile aferente investițiilor în programe informatice (aplicație), respectiv costurile destinate rezolvării unor probleme specifice derulării întregii activități a solicitantului de finanțare și care nu sunt destinate derulării activității pe codul CAEN pentru care solicită finanțare;
t) cheltuielile a căror valoare depășește limitele maxime, acolo unde sunt prevăzute limitări;
u) cheltuielile privind achiziţia de dotări/echipamente/utilaje second-hand;
v)taxa pe valoarea adăugată recuperabilă, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul;
w) cheltuieli cu investițiile ce fac obiectul dublei finanțări care vizează aceleași costuri eligibile;
x)cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se doreşte realizarea investiţiei propuse prin proiect, cu excepția claselor: 2.3.6.1, 2.3.6.1.1., 2.3.6.1.2., 2.3.6.2., 2.3.6.2.1., 2.3.6.2.2., 2.3.6.3., 2.3.6.3.1., 2.3.6.3.2., 2.3.6.4., 2.3.6.4.1., 2.3.6.4.2., 2.3.6.4.3., 2.3.6.4.4., 2.3.6.5);
y) amenzi, penalităţi, dobânzi, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj;
z)cheltuielile efectuate înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepția celor specificate în clar în ghidul solicitantului de finanțare aferent fiecărui apel de proiecte;
aa) cheltuieli efectuate după finalizarea etapei de implementare a proiectului, respectiv finalizarea ultimei activități a proiectului;
bb) cheltuieli care nu corespund particularităţilor/obiectivelor/activităţilor sprijinite prin actiunea regională;
cc) cheltuieli de mentenanță;
dd) cheltuielile pentru activitati cu produse cu caracter erotic sau obscen, jocuri de noroc, precum si cele care contravin bunelor moravuri, ordinii publice si/sau prevederilor legale in vigoare;
ee) cheltuielile aferente activităților de astrologie și spiritism, inclusiv on-line, servicii personale de tipul: servicii de escortă, servicii de stabilire a întâlnirilor, servicii ale agențiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimonială și psihologică;
ff) sistemele de minare/stocare pentru criptomonede, tabletele si telefoanele mobile.
Notă! AM nu verifică realizarea activităților aferente cheltuielilor neeligibile, acestea fiind în responsabilitatea exclusivă a solicitantului care se va asigura de respectarea legislației în vigoare pentru realizarea lor.
Coduri caen eligibile(apasa aici sa vezi lista)
Grila de evaluare tehnica(apasa aici sa vezi grila)